Wraz z nowelizacją
lipcową Kodeksu Postępowania Karnego (o której wspominam chyba w każdym poście)
wprowadzono diametralną zmianę odnośnie warunków, jakie musi spełnić podejrzany
lub oskarżony w przypadku ubiegania się o profesjonalnego obrońcę z urzędu.
Ponadto należy zauważyć, iż nowelizacja zróżnicowała warunki, które należy spełnić, aby doszło do ustanowienia obrońcy w postępowaniu przygotowawczym i sądowym.
W postępowaniu
przygotowawczym, obrońca z urzędu może zostać ustanowiony na podstawie art. 78
KPK. Aby do tego doszło, podejrzany
musi złożyć stosowny wniosek oraz wykazać, iż jego stan majątkowy uniemożliwia
mu ustanowienie obrońcy z wyboru. Nie ma przy tym znaczenia, czy podejrzany
wcześniej korzystał z pomocy obrońcy z wyboru, a jeśli tak to z jakiego powodu
został on zwolniony ze swoich obowiązków. Nie musi ponadto wskazywać, iż ustanowienia profesjonalnego pełnomocnika wymaga dobro wymiaru sprawiedliwości.
Należy podkreślić, że art. 78 KPK (co odnosi się również do postępowania sądowego) nie daje prawa podejrzanemu do wyboru osoby
obrońcy. Z prawa podejrzanego do żądania, wyznaczenia obrońcy z urzędu, nie można wyprowadzać wniosku, iż sąd ma wyznaczyć
pełnomocnika wyłącznie w osobie wskazanej przez wnioskodawcę. Organ
ustanawiający może jednak wziąć pod uwagę życzenie wnioskodawcy, w
szczególności jeśli wskazywana osoba wcześniej była jej pełnomocnikiem.
Inaczej kształtuje się natomiast prawo oskarżonego (a więc postępowanie sądowe) do
ustanowienia obrońcy z urzędu. Kwestię tę reguluje art. 80a KPK. Zgodnie z jego treścią sąd lub referendarz sądowy ustanawiają na
wniosek oskarżonego obrońcę z urzędu w postępowaniu jurysdykcyjnym, gdy nie
zachodzą przypadki obrony obligatoryjnej z art. 79 i 80 KPK.
Podstawą
odmowy wyznaczenia obrońcy w tym trybie jest funkcjonowanie obrońcy z wyboru
albo konieczność wyznaczenia obrońcy z urzędu w trybie art. 81 KPK.
Wyznaczenie obrońcy w trybie art. 81 KPK nakłada na niego obowiązek udziału w
rozprawie głównej.
Należy również
podkreślić, iż ustawą z 12.6.2015 r. o zmianie ustawy KPK ustawodawca
wprowadził możliwość zaskarżenia
zarządzenia prezesa sądu oraz postanowienia sądu stanowiących o odmowie
ponownego wyznaczenia obrońcy. Zażalenie na zarządzenie prezesa
przysługuje do sądu właściwego do rozpoznania sprawy, zaś na postanowienie sądu
w tej kwestii do innego równorzędnego składu tego sądu.
Wprowadzona
reguła ma zapewnić możliwość prowadzenia
skutecznej obrony i nie dopuścić do braku możliwości korzystania z profesjonalnego
zastępstwa procesowego.
Z drugiej
jednak strony, wprowadzenie darmowego obrońcy z urzędu dla wszystkich, bez
względu na stan majątkowy, wydaje się zbyt daleko idącym krokiem, nadmiernie
obciążającym budżet państwa. Z pomocy tej mogą bowiem korzystać osoby, których
stan majątkowy pozwoliłby na ustanowienie nie jednego, maksymalną liczbę
obrońców w postępowaniu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz