Do 30 czerwca
2015 roku dozór elektroniczny był jednym z systemów odbywania kary pozbawienia
wolności, polegającym na odbywaniu tej kary poza zakładem karnym. Do odbycia
kary w takiej formie, konieczne było wcześniejsze skazanie sprawcy przestępstwa
na maksymalnie rok pozbawienia wolności, a następnie złożenie do Sądu wniosku o
odbycie orzeczonej kary
w systemie dozoru elektronicznego.
w systemie dozoru elektronicznego.
Nowelizacja,
która weszła w życie 1 lipca 2016 roku wprowadziła jednak szereg dość znaczących
zmian.
Co
najważniejsze przestała obowiązywać ustawa o wykonywaniu kary pozbawienia
wolności poza zakładem karnym w systemie dozoru elektronicznego z dnia 7
września 2007 roku. W zamian odpowiednie przepisy zostały umieszczone w
Kodeksie Karnym oraz Kodeksie Karnym Wykonawczym (rozdział VIIa).
W związku z
wprowadzoną zmianą nie ma już w ogóle możliwości starania się o dozór
elektroniczny przez osoby, które zostały skazane na karę pozbawienia wolności,
bez względu na długość i ilość orzeczonych kar (z zastrzeżeniem, iż osoby
skazane przed 1 lipca 2015 roku dalej mogą ubiegać się o dozór na
dotychczasowych zasadach).
Po nowelizacji
karę w systemie dozoru elektronicznego będą mogły odbywać natomiast wyłącznie
osoby skazane na karę ograniczenia wolności do 2 lat, którym w orzeczeniu
wprost wskazano, iż odbycie kary będzie polegało na dozorze elektronicznym.
Kara odbywana w systemie dozoru elektronicznego, stanowi bowiem jeden z
podtypów kary ograniczenia wolności (kara ograniczenia wolności: 1) obowiązek
wykonywania nieodpłatnej, kontrolowanej pracy na cele społeczne, 2) obowiązek
pozostawania w miejscu stałego pobytu lub w innym wyznaczonym miejscu z
zastosowaniem systemu dozoru elektronicznego, 3) obowiązek, o którym mowa w art.
72 § 1 pkt 4-7a KK, 4) potrącenie od 10% do 25% wynagrodzenia za pracę w
stosunku miesięcznym na cel społeczny wskazany przez Sad).
Niewątpliwie
wprowadzone zmiany należy ocenić pozytywnie.
We
wcześniejszym modelu stosowania dozoru elektronicznego, Sad skazując
oskarżonego na karę bezwzględnego pozbawienia wolności orzekał, iż nie widzi
podstaw do odbycia przez skazanego kary poza zakładem karnym. Następnie Sąd
penitencjarny stwierdzał, iż nie ma przeciwskazań by zastosować karę nie izolacyjną.
Oba orzeczenia stały ze sobą w wyraźnej sprzeczności.
Kolejną zaletą
wprowadzonego rozwiązania jest umożliwienie Sądowi orzeczenia kary surowszej
niż warunkowe zawieszenie wykonania kary pozbawienia wolności, a jednocześnie
skazanie na karę łagodniejszą niż kara pozbawienia wolności.
Dodatkowo, przy
szeregu wprowadzonych nowych trybów konsensualnych, zmiany w dozorze
elektronicznym dają oskarżonemu możliwość ubiegania się od razu o skazanie na
karę ograniczenia wolności odbywaną w systemie dozoru elektronicznego, co we
wcześniejszym modelu postepowania nie było możliwe. Usuwa to pewną niepewność
oskarżonego co do tego, czy Sąd penitencjarny rozpoznając jego wniosek na pewno
wyrazi zgodę na dozór elektroniczny. Zauważyć należy, że przed wprowadzeniem
nowelizacji, nawet jeżeli oskarżonego skazano na rok pozbawienia wolności, to
nie dawało mu to pewności, iż Sąd penitencjarny zgodzi się na odbycie tej kary
w systemie dozoru elektronicznego.
Wprowadzoną
zmianę do Kodeksu Karnego należy więc ocenić bardzo pozytywnie. Na marginesie
należy jednak wskazać, iż istnieją obecnie zakusy ustawodawcy do cofnięcia
zmian wprowadzonych 1 lipca 2015 roku. Powrót do starego systemu uważam jednak
za wysoce nieracjonalny.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz